Rammerne

Byggehistorien

Regnbueskolen startede i 1987 Svenstup på Hedehusevej i et lejet parcelhus. Senere kom der pavilloner, togvogn mm, da mange børn kom til og skolen hurtigt voksede.

I 1997 flyttede skolen fra Svenstrup til den nuværende adresse på Vadstedvej 101 ved Hammel. Jorden var købt og et nyt byggeri tog form. Bl.a. ved hjælp af et stort forældrearbejde. Hovedbygningen blev muret op og pavillonerne fra Hedehusevej fulgte med som klasselokaler.

I 2003 blev første pavilloner udskiftet med ”den lille afdeling”, hvor indskolingen med farvegrupper gulerødder og blå har deres klasselokaler.

I 2008 kunne farvegrupperne grøn, lilla og orange flytte fra de midlertidige pavilloner ind i deres ”store afdeling”.

I 2015 fik Regnbueskolen igen en pavillon. Den blev doneret af Den fri Hestehaveskole, som ikke skulle bruge den længere til børnehave. Pavillonen fik navnet "Skattekisten", og kom til at lægge hus til førskoleeleverne.

I 2020 blev den ny, 500 m2 store udvidelse taget i brug. Den indeholder et nyt køkken, en stor fælles stue med plads til alle, et musiklokale, mødelokale og toiletter. Den nye tilbygning sikrer, at der er plads til at alle kan spise på samme tid og at der plads til teater, minisamfund, koncerter og fællessamlinger. Den nye tilbygning har også skabt mere plads på resten af skolen, så der nu bl.a. er et stort værksted og naturfagslokale, et sløjdlokale/groft værksted og flere grupperum.

Skolevejen

Der er gode transportmuligheder til og fra Regnbueskolen, da både skolebus og Regionalrute 114 (Århus-Viborg) kører forbi skolen. Alle skolens elever kan bruge Favrskov Kommunes skolebusser, som kører direkte til og fra Regnbueskolen ved skoletids start og slut. Der er, via Hammel, forbindelse til de øvrige skolebusser og Midttrafiks øvrige linjer.

Der er desuden cykelsti fra Hammel og fra Vadsted, og vi oplever, at mange børn fra Hammel cykler til skole.

Hvem er vi

Regnbueskolen ligger naturskønt, placeret i udkanten af Hammel, og har eng, skov og marker som nærmeste naboer. På 5 minutter på gåben er vi i den kommunale Mølleskov, som indeholder broncealderhøje, hulveje og masser af muligheder for leg og læring. I gåafstand ligger Vadstedsøerne og skolens æblelund, som vi sammen høster frugten fra hver sensommer.

Fra Hammel og Svenstrup er der sti og cykelsti til skolen, og der er ikke langt til områdets øvrige småbyer, f.eks. Voldby, Svenstrup, Farre, Røgen, Møgelby, Thorsø og Sporup.

Skolen råder over en meget stor naturgrund, der rummer et væld af mulighed for leg, aktiviteter og fællesskab for børn i alle aldre. Området grænser op til et vandløb, som fører til Vadstedsøerne, som vi ofte besøger via den anlagte sti, der forbinder skolen, det bagvedliggende villakvarter og Vadstedsøerne. Vi har desuden et tæt forhold til skoven, som vi ofte inddrager i undervisningen, fra de allermindste klasser til udskolingen.