Evaluering på Regnbueskolen

Evaluering af skolens samlede undervisning

Årsplaner 

Farvegruppelærerne har ansvaret for at emnerne i fagene bliver koordineret, så elevernes skoledag både bliver spændende og varierende. I praksis udarbejder fagenes lærere i samarbejde årsplanerne. Årsplanerne skal indeholde emne, mål, materialer, organisering og evaluering. Årsplanerne skal være med til at tydeliggøre og sikre, at undervisningen i de enkelte fag og fagområder udgør den ønskede sammenhæng for eleverne for de enkelte alderstrin og for udviklingen i fagenes indhold frem mod opfyldelsen af undervisningspligten. Årsplanerne skal være til rådighed på forældreintra fra d. 1.9.

 

Undervisningsbeskrivelser

Undervisningsbeskrivelserne laves i det omfang teamet, omkring faget, ønsker det. Det udføres typisk på Google Classroom, hvor eleverne også har adgang og kan følge med i, hvad der undervises i. Undervisningsbeskrivelserne bruges som et kommunikationsredskab, der kan støtte forberedelsen, udførelsen og evalueringen af undervisningen. 

 

Indholdet i undervisningsbeskrivelser udvælges bl.a. ved at skele til Folkeskolens fællesmål for de enkelte fags del- og slutmål. 

 

 

Indsatsområder

Regnbueskolen har siden Corona-epidemien haft fokus på vores fællesskab. Det gælder både fællesskabet for elever, forældre og ansatte. Vi har dyrket, at vi har kunnet være sammen. Der har været ekstra mange arrangementer, ture ud af huset, undervisning på tværs af årgange, fællessamlinger. De store og små fællesskaber er blevet dyrket, fordi vi kunne se, at det trængte vi alle til igen. 

 

Regnbueskolens struktur og gruppeopdeling er sammen med de fælles aktiviteter: bl.a. morgensamling, fællesspisning, hyttetur og tværfaglige fælles emner med til at danne skolen. 


Derfor evalueres disse strukturer og aktiviteter løbende for at sikre den bedst mulige undervisning. Dette foregår bl.a. ved MUS-samtaler, på pædagogiske dage i personalegruppen 2 gange årligt, ved pædagogisk arrangement med bestyrelsen samt ved de 2 årlige fælles møder for alle forældre på skolen.

 

 

Evaluering af elevernes samlede udbytte af undervisningen

Elevernes udbytte evalueres på flere planer. Overordnet afholdes terminsprøver for 8. og 9.kl. og skolen afholder Folkeskolens afgangsprøver i 9.kl.


Der lægges stor vægt på skriftlige evalueringer til eleverne, så ud over en udtalelse ved afslutning af skoleforløbet, bruges denne evalueringsform ved tilbagemeldinger på afleveringsopgaver fra 4. skoleår.


De yngste elever bruger hver uge deres dagbog til at beskrive, evaluere og reflektere over ugens begivenheder og undervisning, og benytter dermed allerede fra de yngste elever skriftligheden som evalueringsmetode. Læreren benytter også både den formative og summative evalueringsform, alt efter undervisningsforløbets indhold, og hvilket formål evalueringen har. 


Den mundtlige evaluering kan også foregå på flere planer. Der kan evalueres internt i gruppen, eller det kan ske i det store forum til den fælles morgensamling bl.a. som fremlæggelse af den indhentede viden. Kontaktudvalget har i denne forbindelse også en store rolle, da de bliver talerør for eleverne og bindeled til ledelsen. 


For at kunne følge den enkelte elevs udvikling, benyttes ved de yngste elever interne læse- og matematiktests, og ved de ældre årgange benyttes undervisningsmaterialernes evalueringer i de enkelte fag. Desuden benyttes sparring med skolens ressourcepersoner. Vi har selv uddannede læsevejledere og en matematikvejleder. Vi henter hjælp fra PPR ved skolepsykolog og talepædagog. 


Evalueringerne danner sammen med handleplaner og elevsamtaler grundlag for 2 årlige samtaler med forældrene. Ved disse samtaler lægges der vægt på, at det er ”hele” barnet, der samtales om, da både den sociale og faglige udvikling er vigtig.
Derudover er der en høj grad af forældredeltagelse i skolens hverdag, hvilket giver mulighed for sparring forældrene imellem og mellem skole og forældre. 


www.regnbueskolen.dk ses den tilsynsførendes seneste tilsynserklæring, evaluering af undervisningsmiljøet, link til elevernes karaktergennemsnit efter 9. klasse og skolens evne til at løfte elevernes niveau i forhold til deres socioøkonomiske forhold.

Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.:

§ 1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.

 

Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling. 

 

Stk. 3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb(delmål).

 

Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.

 

Stk. 5. For en nyoprettet skole skal de i stk. 1-4 nævnte krav være opfyldt senest den 1. januar i det første skoleår.

 

 

§ 1 b. Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, jf. § 38, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.

 

Stk. 2. Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.

 

Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.

 

§ 1 c. Skolen skal offentliggøre sine slutmål, delmål og undervisningsplaner, jf. 

§ 1 a, og resultatet af evaluering og opfølgningsplan, jf. § 1 b, stk. 3, på skolens hjemmeside på internettet.

Share by: