Digitale medier

Regnbueskolens strategi for, hvordan vi arbejder med netetik

Mobning på nettet:

Mobning på net og mobil kaldes også ”digital mobning” eller ”cybermobning.” Grundlæggende handler mobning altid om det samme, nemlig at en personover tidbliver forfulgt, udelukket fra fællesskabet eller gjort grin med. Mobning på net og mobil kan være svær at håndtere, for dem, som det går ud over. Derfor er det så vigtigt at forebygge, at medierne bruges til at chikanere eller udelukke andre. Digital mobning på net og mobil har særlige kendetegn, som kan gøre mobning værre.

Kendetegn ved digital mobning:

Tonen kan blive hårdere end i skolegården, fordi deltagerne sidder på afstand, i skjul bag skærmen. Mobning kan foregå på alle tider af døgnet. Man kan ikke søge tryghed og fred hjemme på værelset. Dem, der mobber, kan være anonyme. Beskeder om offeret kan hurtigt offentliggøres, og kan cirkulere rundt i medierne i længere tid. Mobning er ofte usynlig for de voksne.

Hvordan skal vi stoppe digital mobning?

• For det første skal vi forebygge! Vi skal beskæftige os med digital dannelse både i skolen og i hjemmet. Vi skal lære vores børn, at der også er konsekvenser på nettet, og at det er vigtigt også at beskytte sig selv.
  • Alle voksne skal interessere sig for børns "liv" på nettet". Vi skal være nysgerrige på, hvad børn laver på nettet og spørger ind til deres spil, chat mm
  • Børn og unge har ofte tjek på, hvordan de betjener de digitale medier, men de forstår dem ikke nødvendigvis. Børn og unge skelner ikke mellem livet online og offline og mellem deres færden foran skærmen og ude i den virkelige verden. En samtale i skolegården kan nemt fortsætte på chatten derhjemme. Hvad kan man dele med sine veninder på værelset og hvad kan man dele på de sociale medier? Og hvilke konsekvenser kan det få, hvis man deler noget, man fortryder? Vi skal tale med vores børn om de ting, man skal være særlig opmærksomme på, når man færdes på nettet.
  • Børn skal hjælpes til at lære at vurdere indhold og være kildekritiske. Som barn og ung har man ikke nødvendigvis forståelse for, at man skal skelne mellem afsendere. Det er vigtigt, at vi lærer vores børn ikke at stole blindt på de ting, de læser/ser på nettet.
  • Vi skal lære vores børn, at det er et godt udgangspunkt, at man ikke skal skrive ting online, som man ikke ville sige i det virkelige liv, og at de basale menneskelige værdier også gælder på nettet.

Sådan kan du være med til at stoppe mobning på nettet:

Råd til børn og unge, der oplever eller er udsat for mobning.

• Du kan forsøge at kontakte den, der bliver mobbet. Når man er uden for fællesskabet, har man brug for nogen, der vil tale med en. Så tal/sms/send en sød besked til en, der bliver holdt udenfor. Sådan viser du, at personen ikke står alene.
  • Fortæl om mobningen til pædagoger, lærere og forældre. Bliv ved med at sige til dem, at de skal hjælpe med at ændre situationen.
  • Vær modig, og sig fra, hvis du oplever eller hører noget, der ikke er okay.
  • Fortæl det til nogen, du stoler på, hvis du bliver mobbet. Også selvom det kan gøre ondt.
  • Tæl til 10, før du sender et billede videre. Tænk på, om det kan være sårende for nogen.
  • Husk, at sms’er og beskeder kan opfattes meget anderledes, end de er tænkt.

På Regnbueskolen arbejder vi med netetik/adfærd og sikkerhed på følgende måde:

• Det bliver taget op på diverse forældremøder.
  • Det bliver taget op løbende i farvegrupperne, når der er anledning til det.
  • Vi har en årlig fælles dag, hvor hele skolen arbejder med netadfærd. Hvis det er relevant inddrages her eksterne samarbejdspartnere.
  • Vi har IT-regler i de forskellige farvegrupper, som er tilpasset elevernes alder og lavet i samarbejde med dem.
  • Farvegruppernes IT-regler er synlige i de respektive klasser og på lærerværelset hænger et samlet opslag.
  • Vi er nysgerrige på elevernes færden på nettet, og taler åbnet om de risici der kan være.

Generel adfærd på nettet:

Sikker på internettet -brug smartreglerne:

Sæt grænsen. Blokér ubehagelige personer og hjemmesider. Læg ikke private oplysninger om dig selv ud på nettet.

Mød aldrig en ven fra nettet alene. Tal med dine forældre, hvis du vil mødes med en, du kun kender fra nettet. Gå aldrig alene til mødet.

Anmeld ulovligheder og snyd. Gem beviserne, og anmeld snyd eller ondskabsfuld opførsel.

Respekter andre. Skriv pænt, og læg ikke billeder eller private oplysninger om andre ud på nettet.

Tal med en, du stoler på. Husk, det hjælper altid at tale med nogen, hvis du har oplevet noget dårligt.