Mad på skolen

Regnbueskolens madordning

Regnbueskolens madordning er en væsentlig del af dagligdagen på skolen. Siden skolen startede i 1987 har madordningen været en del af skolens praksis og noget af det, der er kulturskabende på skolen.

Vi har ansat en køkkenleder og en medhjælper, der står for den daglige drift af køkkenet. De organiserer dagligdagen i køkkenet, laver madplaner og handler alle råvarerne.

8 elever fra 0. - 7. klasse er med i køkkenet hver formiddag i 2 timer for at være med til at lave maden, der serveres til frokost. Eleverne står desuden for borddækning til ca. 170 elever og ansatte hver dag.

Til frokost sidder skolens elever på faste pladser i Stuen. Der sidder 10 elever (fra 0. - 9. kl.) samt en lærer ved hvert bord. De indtager det fælles måltid mad, der serveres. Der serveres varmt mad tre gange i ugen og rugbrød med pålæg to gange.

Der bruger ca. 25 min. på at spise frokost.

Efter hvert måltid er der forskellige opvaskehold, der rydder af, vasker op og rengør Stuen. Alle elever og ansatte er en del af et opvaskehold.

Læs om vores kostpolitik på Regnbueskolen

Regnbueskolens madordning giver god mening fordi:

• Eleverne får et sundt og ernæringsmæssigt fornuftig måltid mad.
  • Eleverne får smagt forskellig slags mad.
  • Der er tid til at spise i ro og mag.
  • Man kan lære hinanden at kende på tværs af årgangene.
  • Elever og lærere møder hinanden i en anden situation end uv.
  • Der er tid og mulighed til at spørge ind til hinanden.
  • Der skabes en sund madkultur.

Hvis elever ikke bryder sig om den mad, der serveres, tilbyder vi altid rugbrød med pålæg, så vi er sikre på, at alle har muligheden for at blive mætte.